Nyhetsbrev 2021-02-05

Hej kära grannar!

Teknisk förvaltare

Som ni förhoppningsvis redan fått information om i era brevlådor så har vi från årsskiftet en ny teknisk förvaltare, SBC, som ska finnas som support till det arbete vi gör i styrelsen rörande våra fastigheter. 

Vi som bor i föreningen ska numera göra felanmälan till SBC:s kundtjänst vid fel som berör den gemensamma fastigheten eller den egna lägenheten. Uppföljningen av felanmälan kommer sedan göras av fastighetsskötaren. Vid arbeten i bostadsrättslägenheten debiteras normalt den boende för åtgärden.

Vi har även tillgång till en jourtjänsten för  akuta ärenden. Med akuta ärenden menas fara för person och fastighet. Det kan vara elfel, vatten som sprutar eller stigande vatten i avlopp. Det avses fel som inte kan vänta till nästkommande dag och jourtaxa tillkommer.

Kundtjänst felanmälan SBC
Måndag – fredag kl 07:00 – 21:00 0771-722 722
www.sbc.se/felanmälan

Jourtjänst – akuta ärenden
Dygnet runt Fastighetsjour
Måndag – fredag efter klockan 16:00 samt helger 08-18 70 00

Nu i början av året så vill vi passa på att informera om våra portar samt två viktiga system i vår fastighet – värmesystemet och sopsugen. 

PORTAR

Portarna och övriga ytterdörrar behöver vi vara extra noga med att stänga nu när det blir kallare. Kylan kan göra att oljan i stängningsmekanismen blir trögare. Ta därför alltid som vana att stänga porten efter dig. 

VÄRME

Våra hus är byggda på 1940-talet med en tegelstomme utan isolering. Under hösten dras fukt in i tegelstenen som när det blir kallt utgör en köldbrygga in i lägenheten. Även balkongplattan (för de som har balkong) fungerar som en köldbrygga som för in kyla.

I ett av våra hus finns en givare som mäter yttertemperaturen. Processen att öka värmen i husen påbörjas omgående när temperaturen sjunker, men i och med att vattnet ska värmas upp och transporteras ut finns viss tröghet i systemet. Om temperaturen växlar mycket gör detta att det är svårt för systemet att hänga med. Vid mer växlande temperatur kan det därför bli kallare. Det är även först vid längre perioder av väldigt låg temperatur  man kan upptäcka om det är något element som ej fungerar tillfredsställande. Vi har frågan under ständig bevakning.

För att temperaturen ska vara tillfredsställande i din lägenhet ansvarar du själv som lägenhetsinnehavare för att säkerställa följande:

  • Fritt utrymme framför alla element
    Se till att det är helt fritt framför elementen så att strålningsvärmen ska kunna ut i rummet. Bor du i en lägenhet där element byggts in eller där luften på något sätt hindras att flöda fritt (minst 0,5 m fri yta) minskar värmeeffekten av elementen.
  • Golvkonstruktion
    Lägg in stegmatta och innergolv om du har tagit fram trägolvet som är konstruktionsvirke direkt på betongplattan och således inte avsett att vara golv.
  • Tätning fönster
    Se över tätningen av samtliga fönster. Den ska vara rätt utförd och tätlisten får ej vara utmattad.
  • Luftcirkulationen
    Stryp inte luftcirkulationen då kommer inte ventilationssystemet fungera som det ska. Detta kan medföra att luft börjar tas in från trapphuset eller andras lägenheter. Att stänga ventilerna ökar även risken för att du kan drabbas av mögel i din lägenhet.
  • Lufta elementen
    Öppna ventilkranen med elementnyckel. Kommer det vatten ska ventilen omedelbart stängas. Kommer det luft så låt den pysa ut tills vatten kommer.
  • Motionera termostater
    Motionera termostaten på elementen med jämna mellanrum för att se till att smuts inte kloggar igen ledningar. Detta kan göras genom att skruva termostaten upp och ner ett par gånger alt skruva av termostaten och trycka den lilla metal piggen in och ut.

SOPSUGEN

Vi har glädjen och förmånen att ha en sopsug installerad i vår förening. Sopsugen är bra på många sätt – den ger oss bekvämlighet med sopnedkast bara några steg från ytterdörren samtidigt som vi slipper illaluktande soprum i fastigheten och bullriga sopbilar på gatan. Den har dock en begränsning: den kan inte hantera något annat än vanliga hushållssopor.

Dessa måste vara väl förpackade och påsarna får i sin tur inte vara alltför stora. Den senaste tiden har vi haft problem med stopp i systemet orsakat av att det slängts frigolit i sopnedkastet. Vid varje stopp måste Envac komma hit och avhjälpa stoppet och detta kostar föreningen mycket pengar  – pengar som vi garanterat kan lägga på mer meningsfulla saker. Vi ber därför alla som bor i föreningen att endast slänga hushållssopor i nedkasten.

Tack för att du hjälper till att ta hand om våra hus och gemensamma system!